Davids Skottlandsäventyr!

Förra veckan träffades vi som var med på resan över en fika och utbytte bilder. Jag var lite lat på denna resa så jag tog inte ens med mig kameran, utan alla bilder är stulna från mina medresenärer.

Så, var börjar man då?

Prolog: Vi var alltså ett gäng på 6 glada friluftsfrämjare som åkte till Skottland för en veckas paddling, vi paddlade i västra delen av landet, mellan fastlandet och ön Skye. Som reseledare hade vi 2 brittiska pensionärer från Royal Air Force. Kan tilläggas att dessa pensionärer var i 40 års åldern och i toppform. Jag vill också gå i pension vid 40...

Spänningen steg redan innan jag hade kommit fram till Arlanda. På nattbussen slår tanken mig att det antagligen är bra med pass när man ska flyga till Storbritannien. Jag börjar googla och får mina farhågor bekräftade, jag kommer inte på flyget utan pass. Och passet ligger kvar hemma. 

Jag begrundar mina alternativ och fortsätter googla. Hoppa av bussen i Hudik mitt i natten och försöka få Bella att köra ner med mitt pass och sedan skjutsa mig till Arlanda känns inte så lockande. Som tur var så lyckas jag hitta tips om att man kan skaffa ett tillfälligt pass hos polisen på Arlanda. Dom öppnar kl 06, och mitt flyg går inte förrän kl 09, tjoho, problemet löst! Och jag kan sova lugnt resten av bussresan.

Vi flyger till Edinburgh där vi hämtar ut 2 hyrbilar, sedan blir det spännande igen då jag ska köra i vänstertrafik för första gången. Eftersom bara den som hyr bilen får köra bilen, och det kostar extra med flera förare, och jag är den som är minst intresserad av whisky, så har jag erbjudit mig att köra en av bilarna. Det går faktiskt rätt bra i början, men under dagen blir vägarna smalare, och jag tröttare, så jag var ute och nosade med vänster hjulpar i vägkanten många gånger, och höll därmed mig själv och mina medresenärer vakna...

Dagen efter kom vi igång och paddlade. Lite blåsigt och grått första dagarna, men sedan sprack det upp och vi hade fantastiskt väder.

Nåja, pics or it didn't happen. Här kommer en liten bildkavalkad, i skapligt kronologisk ordning.
 
Svårt att berätta om en paddling i text, men bilderna beskriver det väldigt bra. Det var otroligt vackert, och vi hade det väldigt roligt. Jag var lite förkyld första dagarna, men sedan var allt riktigt bra. Som man kan se på bilderna så var tidvattenskillnaden rätt stor, runt 6 meters höjdskillnad mellan låg och högvatten, var 6e timma. Så några gånger fick vi bära kajakerna rätt långt. Turligt nog var det högvatten på morgon och kväll, så vi behövde inte bära varje gång vi slog läger. 
 
Efter paddlingen åkte vi runt i Skottland under ett par dagar, och sedan spenderade vi ett par dar i Edinburgh innan vi flög hem. Det var väl roligt också, men det här med stora städer är inte min grej, och mina medresenärer kände ganska lika, så vi längtade mest tillbaka till havet. 

 




Kommentarer:

1 Matsdotter:

Wow, har länge velat besöka Skottland, jättefina bilder!

Svar: vasen heter "Äng" och är från Klong :)

Svar: Tack :)!!
Bella och David

2 gammgubben M:

Grymma bilder och trevlig text! Har en av bilderna på skrivbordet nu!!! :D

Svar: Åh vad roligt :)!
Bella och David

Kommentera här: