Bagarstuga

Klockan 07 på lördagsmorgonen pep klockan för då var det dags för mig att gå upp och åka till en bagarstuga och baka tunnbröd med några av mina kollegor! 
Vi hade 20 L deg av två olika sorter, en sorts deg för hårt tunnbröd och en annan med sirap och kryddor för mjukt tunnbröd
Först kavlade man ut en bit deg till en stor tunn platt kaka. Sedan lyfte man upp den på fjälen och borstade av mjölet med en liten sop och så naggade man kakan med ett speciellt verktyg.
Sedan ska den in i ugnen och vändas runt med hjälp av två ugnsspjälkar, det tar ca 10 sekunder innan den är klar så man måste vara snabb
Sedan lyfts kakan ut och svalnar på ett galler och sedan får kakorna ligga och torka
Vi hade verkligen mjöl överallt!
Till lunch gjorde vi pizza som vi bakade i ugnen, otroligt gott!
 
Bagarstuga är något av det mysigaste jag gjort på länge, rekommenderar det till alla :D 
Det märktes att vi var vårdpersonal som bakade för vi hade världens team-work! Vi var som en lite baka-bröd-fabrik, allt gick som på räls och alla hjälptes åt samtidigt som vi skrattade konstant och hade roligt. Dagen gick fort och jag kände mig glad när jag åkte hem till David för att ge honom både nybakat tunnbröd och pizza :)
Det förtjänade han efter att ha grejat hemma på gården och dessutom hjälpt grannen med lite pyssel på hans gård :)
 
 
/Bella
 
 

Kommentera här: