Connemara och Roundstone

Vi körde vidare och landskapet ändrades till att bli mer bergigt och kalt och inte alls så där grönt som man tänker att hela Irland ska vara. Det var ändå väldigt vackert men på ett annat sätt än de gröna viddera :)
Tänk att bo här!? Vissa hus låg så vackert och ensligt
Ser ni det vita huset? Helt ensamt nedanför bergen i ett galet fint landskap
Överallt växte det stora rhododendron-buskar, eller snarare rhododendron-träd :)
När vi körde förbi det här vackra stället så pep jag att vi måste stanna och ta en bild. När jag var klar och vi skulle köra vidare så upptäckte vi att bilens ena däck satt fast i ett djupt hål! Jag, Andreas och Magda fick göra vårt bästa för att putta loss bilen och tillslut fick vi upp den på vägen. Vad gör man inte för en bra bild ;)! 
Vi körde förbi en del nybyggen och det är tydligen poppis att bygga hus i medeltidsstil :p
Vi stannade mitt ute i ingenstans för en kisspaus och efter en stund kom David tillbaka med en present till mig! En stor snäcka som han hade pyntat med en blomma, gullisen :)
Jag var ju lite besviken över att vi inte hittade några stora fina snäckor på stranden på morgonen, men mitt ute på en äng hittade David en hög med såna här fina snäckskal :) Vi grubblade över hur snäckskalen hade hamnat där men kom inte på någon förklaring, men kanske hade någon havsfågel varit där och ätit?
Efter några timmar i bil så kom vi fram till en liten by som hette Roundstone. Där var det ett springlopp för alla barn i byn och en mysig liten marknad, så det var fullknökat med folk och inte en enda turist vad vi hörde :D
Vi pratade länge med en man som sålde keramik och han berättade massor om Irland för oss och vi försökte lära oss säga hej på gaelic men det var jättesvårt! Vi köpte en superfin keramikkanna av honom :)
Vi köpte glass på marknade som var gjord på sjögräs vilket inte låter så gott, men det var den lenaste glass vi nånsin ätit och verkligen gott. Vi köpte även en tvål gjord av fårmjölk och en traditionell Irländsk whiskey-kaka som en liten tant hade bakat
Alla utom jag åt crepes som enligt David var det godaste han åt under hela resan :) Det doftade underbart och jag blev sur över att jag är allergisk mot allt som är gott (typ saker som dryper av smält ost hehe)
Det var så himla vackert i byn och vi strosade runt där länge och njöt
Vi avslutade besöket i Roundstone med att gå in i en häftig keramikverkstad! Det var som att komma in i en saga för 100 år sedan. Det var lite skumt ljus, fullt av keramik från golv till tak, tyst förutom vild irländsk flöjt och fiol-musik och så en liten skäggig man som satt djupt försjunken och koncentrerad i sitt skapande :)
 
 
/Bella och David
 

Kommentera här: