Kvällen i Köpenhamn

Efter strosande och shoppande så satte vi oss på en uteservering och började läsa menyn. Det fanns bara en rätt som funkade för mig och det var en risotto bestående av lök och svamp, inte så mättande. Killarna tyckte att vi skulle byta ställe men jag tyckte det kändes pinsamt eftersom vi hade satt oss, lindat in oss i filtar och fått menyn. Det blev att vi bytte ställe trots att jag typ dog av skam men det var det värt för runt hörnet hittade vi det här mysiga stället!
Till efterrätt splittade jag och David en banansplit höhö sedan gick vi en kvällspromenad medan Andreas och Magda gick hem till hotellet
Köpenhamn är verkligen mysigt på kvällen och det var så härligt att gå runt i den ljumna kvällen bland mysig belysning, alla människor, höra trubadurer från uteserveringarna och känna lukten av hav. Vi påmindes om seglingen som vi gjorde för några år sedan då vi seglade en gammal träskuta runt Danmark 🙂 Det är något speciellt när det är mörkt ute men ändå varmt i luften, det är det väldigt sällan här i norrland, vi har ju ljust dygnet runt när det är varmt och när det är mörkt då börjar det bli kyligt ute
Hur cool är inte den här husbåten!? Många i Danmark bor på husbåtar, det verkar så mysigt 🙂
Vi hade tänkt att hinna med ett besök i Christiania under dagen men vi hann inte med det så jag och David gick dit på kvällen eftersom jag så gärna ville dit. Sist vi var i Köpenhamn så gick vi igenom där och tittade men det var på morgonen och inte en kotte var ute. Kvällen vi var där var det rätt mycket folk där, mest stora gäng med killar som drog runt, såg bara en annan tjej och det var en japansk turist som var där med några andra japaner. Det var inte så mycket belysning och jag började känna att det var en usel idé att gå dit men då var vi redan inne i smeten och David sa åt mig att sträcka på mig och inte se rädd ut. När vi kom till Pusherstreet var det väldigt fint, det var fotoförbud överallt och jag vågade verkligen inte smygfota, men dom hade hängt upp såna där flaggor som brukar vara vid indiska tempel och asiatiska lysande papperlyktor över gatorna, flera hundra meter åt alla håll så det var jättevackert! När vi hade gått en liten bit såg jag en man stå vid ett bord och sälja något, jag som är så naiv och oskyldig sa glatt "åh titta David, det är marknad där, vad roligt" det visade sig att han sålde hasch i alla olika former som finns och sedan kryllade det plötsligt av bord. Och längre fram kom det riktiga stora stånd som det brukar vara på vanliga marknader där dom sålde allt från frön till plantor och hasch/marijuana/annat skit som jag inte ens vet vad det var för nått. Killarna som sålde såg inte så trevliga ut och jag gillade inte stämningen och blev stressad haha. Tant Bella ville hem till te och trygghet så vi tog oss därifrån så fort vi kunde. Jag trodde att Christiania skulle vara mysigt, mer som Urkult, typ att folk odlade grönsaker i gummistövlar, spelade musik, målade och sålde sin konst och ja....lite mer bohem-mysigt helt enkelt
 
 
/Bella och David
 
 
 

Kommentera här: