Överraskningen

Nån gång i November började jag fundera på vad jag skulle hitta på för kul att ge David i 30-årspresent. Jag kom på att han gillar dansk musik, särskilt Kim Larsen och Rasmus Seebach, så jag letade om det fanns någon konsert med nån av dom. Det fanns konserter med Rasmus Seebach men alla utom den i Aarhus var slutsålda redan i november. Jag ringde upp vår kompis Andreas och frågade om han och hans sambo Magda ville haka på och göra en överraskningsresa för David och det ville dom! Biljetter bokades och jag kämpade för att smussla och inte avslöja något. Under tiden som jag smusslade så började David lyssna på dansk musik väldigt ofta, läsa en bok om danmark, sitta och spela gitarr och sjunga danska sånger och föreslå att vi skulle åka till Danmark på sommarens semester.....förstår ni hur svårt det har varit för mig att hålla masken och ba "nääää jag vill åka till Irland på sommarsemster" eller "måste du lyssna på sån jobbig dansk musik heeela tiden" haha åh! 
Jag hade sagt åt David att söka semester ett visst datum och ett par veckor innan resan så avslöjade jag för honom att vi skulle åka till Danmark, mer än så fick han inte veta. 
På torsdagsmorgonen kl 06 kom taxin och hämtade oss och så hoppade vi på planet till Stockholm, där det var världens kortaste byte så vi hann få ont i magen allihopa och trodde att vi skulle missa planet vidare till Danmark. Men vi hann med och kom fram!
Vi lämnade våra väskor på hotellet och sedan strosade vi runt på stan och åt lunch på en helt galen buffé! Det fanns verkligen alla maträtter man kunde tänka sig, allt från vanliga maträtter till smörrebröd och våfflor med choklad. En bra grej var att dom hade skrivit ut vilka maträtter som var glutenfria/mjölkfria, det visade sig under resans gång att Danmark knappt känner till ordet glutenallergi, på dom flesta ställena var det bara bröd, öl och kött som gällde😛 
Två farbröder med en normal-stor öl i Danmark hehe, det var helt galet billigt med alkohol där. Öl och vatten kostade nästan lika mycket på restaurangerna, ett glas isvatten kostade 45 kr och ölen 55 kr
Glada gänget 💕
Så fort det gick att checka in så gjorde vi det och sov en stund, vi var så trötta efter att ha gått upp kl 05
Rummet hade mysiga fönster och fin utsikt
Danmarks pengar är så fina!
När vi hade vilat och fikat fick David det här kortet så han skulle hinna förbereda sig lite till lördagen hihi
💜
Sen makade vi oss ut på Ströget och shoppade lite med betoning på lite eftersom vi reste med bara handbagage, men David köpte både shorts, jeans, t-shirt och en tröja i samma varuhus där han shoppade loss som en galning sist vi var i Köpenhamn (typ 6 år sedan). Outfitbild på honom kommer i nått inlägg snart 😉
En sån här våffla på pinne är tydligen en god dansk specialare så det provades och fick bra betyg av dom andra 🙂 
Efter en eftermiddag/kväll på stan (stället som vi shoppade på hade öppet till kl 22!) så gick vi ut och åt middag och tog en kvällspromenad där vi hamnade mitt i en knark-marknad! Men mer om detta i nästa inlägg
 
 
/Bella
 

Kommentarer:

1 Emma Engström:

Åhh Danmark är verkligen en liten dröm jag vill till! :D

Svar: Åk dit, det är ett härligt land😀!
Bella och David

Kommentera här: