Risotto

Att laga mat är inget som nån av oss tycker om att lägga så mycket tid på, särskilt inte på vardagarna men med jämna mellanrum kan matinspirationen slå till. Just nu är det en sådan period för mig, idéerna bara kommer och jag provar nya kombinationer och kryddor som blir jättegott t.ex. älggryta kokt i blåbärsglögg, linssoppa med koriander och lime, lasagne full med tomater, basilika och timjan och nu senast blev det en jättegod risotto!
Egentligen är risotto enkelt att laga men det tar sån tid att stå och röra och späda riset i ca 40 minuter så därför har jag bara gjort risotto en gång i mitt liv. Men nu när lusten att laga mat är här och David hade fått fint italienskt svart ris i julklapp så blev det av 
Jag finhackade och stekte 3 charlottenlökar, 3 vitlöksklyftor och 3 dl ris i olivolja.
Sedan fick 2 dl vitt vin koka in och så fick det koka i 9 dl buljong som jag pytsade på med jämna mellanrum. När riset var mjukt men ändå lite al dente tippade jag ner stekta champinjoner och 1 dl parmesanost och 1 dl grana padano-ost och rörde runt
Medan jag höll på i köket hördes det med jämna mellanrum "det luktar såååå gott, är det klart snart" från David. Det är så tacksamt att laga mat åt honom för han blir så glad när det är nått extra gott och även om det inte är nån fancy mat så blir han glad då också och tycker att det är gott 💕
Risotton blev fantastiskt god och David sa att det var det godaste han hade ätit på väldigt länge🙂Så det blir nog risotto igen inom en snar framtid!
Efter maten satt vi vid brasan och tittade på fåniga klipp och skrattade, instagramkontot dyngbaggegalan är roligt, iallafall när man är trött 😉
 
Hoppas att ni har haft en fin helg!
/Bella och David
 

Kommentarer:

1 Beatrice Jakobsson - Fotograf :

Det ser super gott ut!! :) Jag kan förstå att det inte är så kul att laga mat, jag avskyr det trots att det bara tar 30 minuter. Haha! Önskar er en bra start på veckan <3

Svar: Haha det är ju faktiskt jättetråkigt :p!! Tack detsamma <3
David och Bella

2 Josephine:

Det ser supergott ut! och lyxigt. :-)

Svar: Rekommenderas :D!
David och Bella

3 janet:

Mums! Och så fina ni är!

Svar: Tack snälla du :D
David och Bella

4 Mösstanten:

Älggryta på blåbärsglögg låter verkligen gott.

Svar: Det var det! Om man hittar en glögg utan socker så borde det gå att göra den lchf :)
David och Bella

5 Carolina:

Åh vad gott! Jag är inte heller en person som gillar att stå i köket, så de gånger man gör det är det lite extra roligt :D

Svar: Ja det är kul (och bra för matlådorna haha) när man får lust att laga god mat :)
David och Bella

6 Sara Ekman:

Men oj så gott! :)

7 Matilda Berlin:

Men guuu vad gott!! Det måste jag verkligen ta och testa nån gång =) kram <3

Svar: Gör det :D!! <3 Kram
David och Bella

Kommentera här: