Te

Det finns nog inte någon dryck som vi dricker så mycket av som te! Det känns som en usel dag om vi inte får te på morgonen och det är svårt att somna utan en kopp kvällste. Är vi lediga och hemma en dag så kokar vi väldigt många koppar te och därför tänker vi göra ett blogginlägg med lite tetips🙂Det finns väldigt dyra och fina teer och mycket nörderi kring tedrickande men i det här inlägget kommer det lite allmänna tips om teer som alla har råd med🙂
Här har vi tehyllan som David har byggt men alla burkar ryms inte här så vi har även ett skåp med burkar. Vi börjar väl med några grundläggande te-regler:
  • Lägg alltid ner tekulan/påsen i koppen/kannan innan vattnet töms på
  • De flesta teer ska dra i 1-3 minuter. Grönt te kan dra i 7 minuter för att få ut nyttiga ämnen men då blir smaken ofta sträv. Örtteer kan dra upp till 15 minuter.
  • Svart och rött te ska ha vatten som är 90-100 grader varmt
  • Vitt och grönt te ska ha vatten som är 70-80 grader varm, annars smakar det gröna teet ofta beskt eller hö
  • Vitt te är det te som innehåller flest nyttiga ämnen men både vitt och grön te innehåller ämnet teanin som gör en lugn och koncentrerad (finns att köpa i kapsel i hälsobutiker/online) 
Eftersom vi har en trädgård brukar vi torka vissa kryddor och använda som te ibland. Det finns jättemånga växter med hälsosamma egenskaper som går att torka och använda som te 🙂
  • Citronmeliss sägs vara bra mot migrän, sömnproblem, magkatarr, högt blodtryck och virusinfektioner
  • Mynta sägs vara bra vid matsmältningsproblem, förkyldningar och är antiinflammatorisk 
  • Chaga eller Sprängticka som den kallas på svenska sägs motverka cancer och stödjer immunförsvaret
Trots alla växter som det går att göra te av så dricker vi inte örtte så ofta utan vi dricker helst te som är gjort av riktiga teblad. Det här är våra bästa teer som vi har hemma just nu, det ena fick vi av min syrra, hon köpte det i London och det smakar verkligen lyx! Det andra teet fick vi av vår kompis Sanna och det är det mest intressanta teet, det smakar bland annat lite tjära, något helt annat än teer vi druckit förut 🙂
Några av våra favoriter bland svarta teer är:
  • Munkte från märket Kränku, det smakar fruktigt, som piggelin
  • Brunkullans svarta, ett blommigt te med smak av bergamot, ros och citron
  • Earl grey cream, finns på bla Kahls te, en mildare varianter av Earl Grey med klassisk bergamotsmak och en touch av vanilj/grädde 
Några av våra favoriter bland gröna teer är:
  • Kustfägring, finns på Kahls te, smak av havtorn och blommor
  • Södermalmsblandning, säljs på de flesta teaffärer, fruktigt och blommigt, mango, vanilj, rosor och ringblommor
  • Livslust, säljs på Kahls te, söt smak av aprikos
  • Tant grön, säljs på Kahls, smak av ljungblommor, solros, blåklint, björnbär, rabarber, mandarin
  • Det finns ett grönt te med smak av pärontarte, galet gott men vi minns inte vad märket heter
David tycker om chaite väldigt mycket och då passar det bra med mjölk i. Annars dricker vi oftast alla teer helt rent, utan mjölk/socker/honung. Vid förkylning däremot då lägger vi både ingefära, citron och honung i koppen/tekannan
För att hålla koll på alla tesorter brukar vi sätta fast teets namn och innehåll i teburkens lock
Fina tekannor och koppar är viktigt, teet smakar faktiskt godare om det dricks ur en kopp som är fin och gör en glad 🙂
 
Hoppas ni hittar något te som ni vill prova och dela gärna med er om ni har några bra tetips 🙂!
 
/David och Bella
 

Kommentarer:

1 Mösstanten:

Vilken fin teguide ni har gjort. Själv är jag tedrickare men lite mer barbarisk. Har grädde i teet och gillar då vanligt kraftigt te utan smaksättning. Fast Earl Grey kan också slinka ner. Och till jul köpte jag kryddte. Supergott. Svart chai tycker jag också om. Samt dricker grönt te när det är riktigt varmt ute. Utan grädde förstås. Någon måtta får det vara.

Svar: Tack :)! Kul att du också är en tedrickare! Haha David brukar också ha grädde i sitt te ibland, det gör det nog bara ännu godare :)
David och Bella

2 Carolina:

Men åh så underbart att med ett sådant här inlägg! Vitt te skulle minsann passa mig känner jag :D

Svar: Vitt te är väldigt gott men lite svårare att få tag i än svart/grönt te. Hoppas du hittar nått riktigt gott vitt te :D
David och Bella

3 ajlimullersandvik.blogg.se:

härligt inlägg! Jag undrar hur ni gör med örterna från er egen trädgård. Gör man likadant som med vanligt te och lägger i silen ett tag, blandar ni etc...?

Svar: Tack :D Vi brukar slänga ner en nypa eller två i en tekanna och så får det dra en stund, den tekannan som vi använder då har inbyggd tesil. Ibland slänger vi bara ner blad i en kopp och rör runt för bladen sjunker till botten efter en stund :)
David och Bella

4 Josephine:

wow! Jag har hittat flera goda téer i butiken "den sjunde Koppen" - la septième tasse - här i Bryssel! om du mejlar mig din address så lovar jag att skicka upp några till dig! Té väger ju mycket litet att posta. :-) solrosen_195-at-hotmail.com

Svar: Åh undra om butikens namn är efter en kinesisk te-dikt?
"Den första koppen fuktade milt min mun och mina läppar;
Den andra lättade min känsla av ensamhet;
Den tredje drev ut alla mina sorger;
Den fjärde skapade lugnet i mina andetag;
Den femte koppen renade varje uns av mitt varande;
Den sjätte gav mig en känsla av att vara bland de odödliga;
Den sjunde koppen ger mig det yttersta jag förmår"

Oj vilket snällt erbjudande men i så fall känns det mer rätt om vi står för frakten :)
David och Bella

5 Sara Ekman:

Älskar te, dricker det varje dag :D Senaste tesorten jag köpte var faktiskt från skönhetsmärket Rituals :)

Svar: Kul att du också är en teälskare :)! Åh har dom te också? Jag gillar deras krämer men visste inte att dom hade te, måste prova :)
David och Bella

6 GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen:

Åh, så härligt med tips! Jag är en kaffedrickare istället. Men borde nog byta ut ett par koppar mot te istället. Får spana in några av de ni skriver om :))

Svar: Hoppas du hittar nått du gillar :)! Te är kanske lite snällare mot magen än kaffe?
David och Bella

Kommentera här: