Kulning

I helgen gick jag och en kompis en kurs i kulning och oj vad roligt det var! Vi var en grupp på 12 stycken som skulle lära oss och vi var på den här vackra platsen
Med det här vackra golvet inne i stugan!
Vi hade mycket uppvärmning av både kropp och röst och fick lära oss två gamla vallvisor innan vi började öva på att kula
Vi övade både i grupp och var för sig och ledaren gick runt till oss ute och gav oss tips. På söndagen sa vår lärare att det var stor skillnad på mig från lördagen och att jag verkligen hade fått till tekniken nu. Jag blev såååå glad!
På kvällen gick jag och min kompis ner till havet där hon bor och kulade och kulade trots att rösten var trött 🙂
Idag följde jag med en kompis till hans hembygd för att titta på en plats där han vill bygga en stuga. Hans familj äger mark och skog där och har bott där i några generationer
Jag älskar björkarnas skrikgröna färg som dom har just nu
Vad tror ni dök upp där i skogen då?
En fäbovall! Det var helt underbart att kula där för det var så fin akustik/eko
Den här vackra dörren satt på en av stugorna🙂
 
Hoppas att ni har en fin vecka!
/Bella
 

Kommentarer:

1 Jennifer:

Vad kul att du fått in rätt teknik :D

Svar: Ja! Sen är det ändå mycket övande kvar, lära mig melodier, lära känna min röst osv men det känns himla roligt :D
David och Bella

2 Netti Starby:

Vilken rolig kurs och dörren är verkligen fin! :-D Kramis

Svar: Ja dom kunde bygga förr :D Kram
David och Bella

3 Matilda Berlin:

Men åhhh så härligt!! Nu blev jag dock väldigt nyfiken - kulning? Var är det? =) Kram fina <3

Svar: Det är en typ av gammeldags sång som dom använde för att locka på sina kor/andra djur, när dom var ute på fäbovallarna :D om du vill kan du kolla på youtube, det finns en del fina kulnings-videos där :) Jag vågar inte lägga upp nån video på mig än haha! Kram <3
David och Bella

4 Dixi Wonderland:

Den dörren var magisk :D Och kul att du har testat på kulning :D

Svar: Ja! Önskar att jag kunde snickra :D Kulning är verkligen härligt när man får till tekniken :D
David och Bella

5 Anita:

Åh, roligt :D

Svar: Ja superkul!
David och Bella

6 Sara Ekman:

Åh vad kul <3

Svar: Ja :D <3
David och Bella

7 Malin:

Åhh ser ju hur mysigt som helst ut!!❤️

Svar: Det var verkligen en fin eftermiddag :D <3
David och Bella

8 Linnéa:

Oj, det lät spännande med kulning 😋
Tack, huvudvärken från igår har släppt - tack och lov 🥰

Svar: Ja haha, det är häftigt att "lilla jag" kan låta så högt! Jag hörs ju knappt när jag pratar så det är nog bra för mig att öva upp lungorna :p Vad skönt att det gick över!!
David och Bella

9 Yasmine:

När man inte trodde att ni kunde ha ett häftigare liv så går du och lär dig kula! :D Alltså hur häftigt som helst! Och jag råälskar att gå runt bland gamla stugor mm! :D En otroligt fin plats, kommer han bygga där? Kram

Svar: Haha ja! Och roligt! Inte så svårt som jag trodde heller, det är inte lätt men inte omöjligt heller :) Jag hoppas ju att han ska bygga där så vi kan hälsa på hehe men han har inte bestämt sig än :) Kram
David och Bella

10 Alice:

Åh, vad roligt och intressant, och så himla kul att läraren märkte skillnad bara på en dag! :D

Svar: Ja det känns verkligen roligt! Det är kul när man lär sig nya saker :)
David och Bella

11 Emma Engström:

Kulning har jag aldrig hört talas om, men så spännande! :D <3

Svar: Kolla på youtube om du vill höra :) Det är gammal locka hem kossorna - sång haha :) Finns mest i Dalarna och norrut eftersom det var här uppe det fanns mycket fäbodar :)
David och Bella

12 Pauline Hurtig:

vad roligt :)

Svar: Ja :)!
David och Bella

13 Jasmine:

Svar: Tack för din kommentar! Det är lite speciellt att få planera sitt eget bröllop. :)
Kram

Kommentera här: