Besök, vårblommor och tjyvstart

Hej!
Vi har inte hunnit blogga på ett tag nu men här kommer ett inlägg 🙂Det har äntligen slutat snöa och istället börjat smälta här! I år har vi (mest jag haha) drabbats av en tidig påsklängtan och har pyntat alldeles för tidigt, men det struntar jag i!
Vinterkransen har bytts ut mot en mer vårig och påskig variant
På altanerna och på farstubron står det nu våriga penséer
I köket står det en härlig gul ranunkel 
Och påskriset är klätt med små målade träägg
I helgen kom min mamma och mormor och morfar på besök och mormor tog den här fina bilden på oss 🙂
Mamma hade med sig fina påskliljor och goda marmelader!
Och mormor och morfar gav oss fina tulpaner och det här härliga påskägget!
Vi fick en så stor bukett tulpaner så vi delade upp den i två vaser, så lyxigt🙂
Vi började med att bjuda på goda chilenska empanadas som David hade bakat. Det är som en pirog med köttfärs, lök, oliver, ägg och russin inuti
Till efterrätt blev det hallon och marängpaj som jag hade testat min nya sprits på, en rosentyll, så det ska gå att spritsa rosor. Marängsmeten var lite för mjuk men med smörkräm blir det nog riktigt bra!
Efter det tog vi en promenad och när vi kom in hade vi bildvisning och berättade om Chile-resan och dom fick sina presenter som vi hade köpt på resan. Jag har förresten ärvt min fotomin av morfar haha, alltid ett stort leende och så blundar man 🙂David har gjort en special-inställning på kameran så att den tar 2 bilder supersnabbt för då blundar jag på den första bilden och tittar på den andra haha
Fotad från båda hållen när jag försökte öppna mitt livs första vinflaska, det var inte så lätt haha
Dom fick provsmaka det här vinet som vi hade köpt i Chile och det var riktigt gott! Ingen alkoholsmak/sån där besk vinsmak utan bara runt och gott. Lite för sött att ha till mat men perfekt till tex ost/efterrätt. Det finns ett liknande vin på systemet om nån är intreserad av att testa 
Sedan blev det dags att laga chilensk mat. Vi lagade ris med grillade kycklingklubbor som hade legat i marinad gjord av senap och vinäger, det blir så gott! Och chilensk sallad med lök, tomat, koriander och pressad citron
Suddiga och glada, morfar var rolig precis när jag skulle ta bilden 😀
David hade bakat bröd som kalljäst på inglasade altanen över natten och så hade vi hittat servetter med lamor och katusar på 🙂
Till efterrätt blev det en hög liten tårta eftersom både mamma och mormor har fyllt år. Det är min första höga tårta och oj vad roligt det är med höga tortor! Det kommer jag baka fler gånger😀
Sedan skjutsade vi dom till tåget och åkte hem och vilade lite vid brasan innan det blev sovdags.
 
Hoppas ni har fått en bra start på vekan!
 
/David och Bella
 

Kommentarer:

1 Josephine:

Så fina fotografier av blommorna! Ljuset som lyser upp kronbladen av tulpanerna och bryter genom glasvasen. Och all god mat! Vilken fest! :-)

Svar: Tack :) Ja vi gjorde vårt bästa, det är inte så ofta folk hälsar på oss uppe i norr så då göttar vi till det allt vi kan ;)
David och Bella

2 Emma Engström:

Wow så mycket vackert! Blir så glad av blommor :D

Svar: Blommor + sol = <3 :D
David och Bella

3 Sara Ekman:

åh vad härligt med påskpynt <3 och så mumsigt <3

Svar: Ja man blir glad av det, särskilt vi som har snö och inga vårblommor osv som södra Sverige har, då behövt det färgglatt pynt :)
David och Bella

4 Yasmine:

Vilken underbar dag alltså! Och älskar din påskkrans :D

Svar: Det var det verkligen :D
David och Bella

5 Celine:

Fick världens påsk-feelings av detta inlägg! Underbart!

Svar: Vad roligt att du fick det😀🌷
David och Bella

6 Mösstanten:

Vilket fint litet kalas ni hade! Och ni gör alldeles rätt i att påskpynta tidigt. Då blir ju glädjen desto längre utsträckt i tiden.

Svar: Tack☺ ja det känns ju lite tråkigt att pynta och bara ha det i 1 vecka, dessutom piggar det upp under töperioden som är så grå och trist
David och Bella

7 Sara:

Massa gott, och vad påskfint ni gjort :)

Svar: Det gäller att pynta loss dom år som pynt-lusten kommer, vissa år blir det inget pynt haha ☺
David och Bella

8 GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen:

Men åh så härligt! :D Fint!

Svar: Tack😀😀!
David och Bella

9 Beatrice Jakobsson - Fotograf :

Gud vad härligt med massor av påskpynt och sedan massor av sällskap, grill och mys!! Ser extremt mysigt ut och nu får jag verkligen vårkänslor!! :D

Svar: Det blev en fin dag😀
David och Bella

10 Zilia Ving - från kråkbo till drömhus:

Åh, vilket underbart påskpynt!! :) Så fint!

Svar: Tack😀!
David och Bella

Kommentera här: