David och Bella

Aarhus

Publicerad 2018-06-29 09:42:00 i Friluftsliv/Natur/Resor,

På fredagen tog vi sovmorgon och gjorde oss lite snygga, David körde sin nyköpta outfit 😁
Ny dag = ny gruppbild haha 💕
Sedan gick vi till stationen och hoppade på en buss mot Aarhus där vi skulle bo resten av tiden i Danmark och David skulle få två överraskningar där
Jag hade köpte en skön nackkudde inne i Köpenhamn pga obekväm flygresa så på bussen sov vi gott! Resan till Aarhus tog över 3 timmar så det var skönt att slumra och sitta och fika på allt gott vi hade köpt med oss
Det var fin utsikt större delen av resan men den här inbyggda fabriken delade oss lite, är det fint att bygga in en fabrik på det här sättet eller blir det bara ännu fulare?
När vi kom fram och gick till hotellet behövde jag stanna och fota ungefär var 5 meter haha, så himla fin och häftig stad! Köpenhamn kan ju slänga sig i väggen jämfört med Arhus!
Stället vi bodde på låg mitt i stan och hade sån här utsikt med mysig takterass
När vi hade lämnat av våra väskor gick vi ut på stan för att spana in Aarhus och hitta något att äta
💜
Vi hittade ett ställe som sålde shawarma och det ser kanske inte så speciellt wow ut på bilden men det är något av det godaste vi ätit! Vi skrek nästan mmmmm och innan vi ens hade ätit upp hade vi bestämt att vi skulle äta där igen dagen efter haha. Det var superlång kö och mycket folk hela tiden så alla i Aarhus verkade veta att det här var riktigt gott. Vi hittade ett ställe i Köpenhamn på söndagen när vi reste hem, som också sålde shawarma, men den var inte ens i närheten lika god, så åk till Aarhus och ät shawarma 😉
Vi gick på en loppis och kom in på den här mysiga innergården!
Aarhus var verkligen en mix av häftig gatukonst, små gamla söta hus täckta av blommor och här och där moderna hus som ändå passade in i allt det gamla och gulliga. Typisk danskar att lyckas med husdesignen på det sättet!
På kvällen eller snarare natten spelade vi monopol, det gick uselt som vanligt, killarna snodde mina pengar och retades och tillslut vann David som alltid i alla spel. Det var tur att vi hade massa gott att mumsa på, monopol är verkligen inte kul 😆

/David och Bella

Midsommar

Publicerad 2018-06-25 12:15:00 i Allmänt,

På midsommarafton ägnade jag morgonen åt att göra rabarberpaj, en spenatpaj och en morotskaka. Sedan åkte vi till ett par vänners stuga i Jämtland för att fira midsommar ☺
Det var verkligen storm där och det kom lite regn så vi började med att göra en brasa och fika rabarberpaj
Sedan tog vi med oss vovven och gick på en promenad
Vi plockade blommor för att göra kransar, hittade smultron och David badade
Vi blev så fina!
Till midsommarmiddag blev det 3-rätters middag och förrätten var så god, det var en mix av avokado, mango, räkor, koriander, lök och lime
Till efterrätt hade jag gjort den här morotskakan och dekorerat med blommor och smultron
Kvällen spenderade vi med te och babbel vid brasan 🙂
Dagen efter hjälpte David till att bygga bastu och vi två kvinns tog en biltur och hälsade på en tant i byn som var jätterolig, hon såg på mig att jag inte drack kaffe utan var en tedrickare och så undrade hon om jag var vegetarian och gjorde yoga, hon tyckte jag hade sån utstrålning haha. På kvällen körde vi hem och hann precis hem till matchen mellan Sverige och Tyskland med världens sämsta slut!

Hoppas ni hade en fin midsommarhelg! 🌻

/David och Bella

Kvällen i Köpenhamn

Publicerad 2018-06-23 11:00:00 i Friluftsliv/Natur/Resor,

Efter strosande och shoppande så satte vi oss på en uteservering och började läsa menyn. Det fanns bara en rätt som funkade för mig och det var en risotto bestående av lök och svamp, inte så mättande. Killarna tyckte att vi skulle byta ställe men jag tyckte det kändes pinsamt eftersom vi hade satt oss, lindat in oss i filtar och fått menyn. Det blev att vi bytte ställe trots att jag typ dog av skam men det var det värt för runt hörnet hittade vi det här mysiga stället!
Till efterrätt splittade jag och David en banansplit höhö sedan gick vi en kvällspromenad medan Andreas och Magda gick hem till hotellet
Köpenhamn är verkligen mysigt på kvällen och det var så härligt att gå runt i den ljumna kvällen bland mysig belysning, alla människor, höra trubadurer från uteserveringarna och känna lukten av hav. Vi påmindes om seglingen som vi gjorde för några år sedan då vi seglade en gammal träskuta runt Danmark 🙂 Det är något speciellt när det är mörkt ute men ändå varmt i luften, det är det väldigt sällan här i norrland, vi har ju ljust dygnet runt när det är varmt och när det är mörkt då börjar det bli kyligt ute
Hur cool är inte den här husbåten!? Många i Danmark bor på husbåtar, det verkar så mysigt 🙂
Vi hade tänkt att hinna med ett besök i Christiania under dagen men vi hann inte med det så jag och David gick dit på kvällen eftersom jag så gärna ville dit. Sist vi var i Köpenhamn så gick vi igenom där och tittade men det var på morgonen och inte en kotte var ute. Kvällen vi var där var det rätt mycket folk där, mest stora gäng med killar som drog runt, såg bara en annan tjej och det var en japansk turist som var där med några andra japaner. Det var inte så mycket belysning och jag började känna att det var en usel idé att gå dit men då var vi redan inne i smeten och David sa åt mig att sträcka på mig och inte se rädd ut. När vi kom till Pusherstreet var det väldigt fint, det var fotoförbud överallt och jag vågade verkligen inte smygfota, men dom hade hängt upp såna där flaggor som brukar vara vid indiska tempel och asiatiska lysande papperlyktor över gatorna, flera hundra meter åt alla håll så det var jättevackert! När vi hade gått en liten bit såg jag en man stå vid ett bord och sälja något, jag som är så naiv och oskyldig sa glatt "åh titta David, det är marknad där, vad roligt" det visade sig att han sålde hasch i alla olika former som finns och sedan kryllade det plötsligt av bord. Och längre fram kom det riktiga stora stånd som det brukar vara på vanliga marknader där dom sålde allt från frön till plantor och hasch/marijuana/annat skit som jag inte ens vet vad det var för nått. Killarna som sålde såg inte så trevliga ut och jag gillade inte stämningen och blev stressad haha. Tant Bella ville hem till te och trygghet så vi tog oss därifrån så fort vi kunde. Jag trodde att Christiania skulle vara mysigt, mer som Urkult, typ att folk odlade grönsaker i gummistövlar, spelade musik, målade och sålde sin konst och ja....lite mer bohem-mysigt helt enkelt