Bagarstuga i lilla torpet

I lördags kom våra vänner Andreas och Magda ut till oss för en mysig eftermiddag och kväll med julbak🙂
Vi hade precis fått köpmansdisken på plats, snabbstädat huset lite och tänt ljus ute och inne. Det enda som saknades var julmusik och det finns så mycket att välja på men jag valde tillslut irländk julmusik och David passade på att fota som vanligt nu för tiden haha, den nya kameran används flitigt!
Killarna gjorde en deg till lussebullarna
Sedan började Andreas göra marsinpanpäron av marsinpan som hade päronsmak
Som vi sedan doppade i choklad
Jag gjorde knäck och fick äntligen fylla min fina loppade burk med julgodis
David bakade ut bullarna och gjorde både vanliga lussekatter
Och såna som blir som kanelbullar men fyllda med smör, mandelmassa och vit choklad
Av det som blev över av den smälta chokladen från marsipanpäronen gjorde jag chokladflarn
Sedan dukade vi fram allt och hade en riktig gofika och lyssnade på Karstens bok "Testamentets förbannelse" men vi hann bara lyssna på början eftersom den är 5 timmar lång
Sedan hängde vi i vardagsrummet, alla var rätt trötta efter veckan och allt fika vi klämde i oss gav oss kakkoma!
David försökte kultivera Andreas och Magda men dom var inte så peppade på våran bok från 1895 så dom åkte hem och sov istället och då kollade vi på filmen "Den lyckligaste dagen i Olle Mäkis liv" den var bra, kul med en finsk film! Vi har inte sett amerikansk film på jättelänge och det är så skönt! Danska filmer tycker vi bäst om, det är ett riktigt bra filmland 🙂
 
Hoppas eran vecka har börjat fint!
 
/David och Bella
 

Kommentarer:

1 janet:

Killar som bakar måste vara typ det bästa som finns?
1: de är killar
2: de bakar

Svar: Som vi skrattade åt din kommentar! Vi håller med dig😀
Bella och David

2 Kraka:

Så gott det ser ut!
Den där marsipanen med päronsmak, var den färdigköpt eller hade ni något slags päronessens och smaksatte med?

Svar: Den fanns att köpa färdig, vet tyvärr inte på vilken affär den är köpt eftersom dom hade med sig den till oss
Bella och David

3 Sara Ekman:

Mums så mycket gott :D

4 Mösstanten:

Så mycket gott ni gjorde! Och nu har jag googlat på Karsten Torebjer och vet alltså mer om honom. Din blus, Bella, matchar förresten kökstapenen.

Svar: Ja! Haha ja han är ju inte finkultur direkt men väldigt rolig😀haha det har du rätt i!
Bella och David

5 Yasmine:

Ser verkligen superdupermysigt ut! :D <3

Svar: Jag börjar fem, och eftersom det tar ca en timme dörr till dörr så måste jag kliva upp vid fem, därav sover jag tidigt! Egentligen är jag en riktig lite nattuggla haha! ;)

Svar: Det var det😀❤
Haha åh vad jobbigt, stackare! Extra jobbigt om du egentligen är en nattuggla😛
Bella och David

6 Sara:

Mysigt! Och massa gott ju :)

7 Pauline Hurtig:

vad mysigt :D

8 Ullie:

mm men va massa gott mumms
ja här händer inget i år finns inte ork

Svar: Det finns ju massor av gott att köpa, ingen mening att pressa sig om man är trött🙂
Bella och David

9 Matilda Berlin:

Men guuu vad mysigt det ser ut!! Det fick mig verkligen att se så mycket fram emot mitt traditionsenliga julbak hemma hos Mormor, hihi! Kram fina <3

Svar: Vad mysigt med en sådan tradition😍kram sötnos!
Bella och David

10 Maria Pettersson:

Så mysigt! :) En sån kväll vill jag också ha!

Svar: Det är så smart, flera sorter jättesnabbt jämfört med om man ska baka allting själv🙂
Bella och David

11 enna:

Åhhh så gott! Det är ju så mysigt att baka under julen :)

Svar: Ja det är det verkligen😀
Bella och David

Kommentera här: