Vattenskada och semlor

Måste bara visa en bild på hur min plats på jobbet såg ut när jag kom på måndagsmorgonen! Jag skrattade jättemycket men har inte kunnat lista ut vem det är som har gjort det 😛 Detektivarbetet fortsätter...
 
På fettisdagen hade jag precis varit och hämtat ett stort gäng semlor till min arbetsplats och en specialsemla till mig. Jag var så peppad på semla, gottegris som jag är, meeeeen det blev inget fika på jobbet utan jag fick åka hem istället. Davids syster Sandra som bott hos oss var påväg till tåget mot Göteborg och precis när hon och hennes kille skulle åka från oss såg dom att det droppade vatten från taket i vår hall! 
Jag burnade hem och kom hem till ett innertak som droppade
Vatten som porlade fram som en bäck på väggen och mörka fläckar på tapeten
Jag förbannade snön, kände ett starkt hat mot att bo i hus och bröt ihop när jag såg framför mig hur vi skulle behöva riva upp golv, tak, tapetsera om osv. Allt som vi gjorde för bara 2 år sedan. Jag torkade upp så mycket vatten som möjligt, flyttade bort alla kläder och skor och satte in kupévärmaren för att torka upp i garderoben. Jag klättrade också upp på taket och hackade bort is och skottade bort snö som fallit natten innan detta hände. Hemförsäkringen gäller inte för vattenskador som skett via taket, det gjorde mig också arg. Jag kände att vi har varit så noggranna, skottat taken, kontrollerat taket på huset varje vår och höst, tagit bort mossa och allmänt hållt på för att hålla det i bra skick. Men precis inne vid husväggen vid en plåtkant har snön tryckts upp och börjat smälta ner bakom plåten och sedan runnit ner och in i vår hall. 
David hade varit på utbildning hela dagen och kom hem lugn som en filbunke till en upprörd fru. Han klättrade upp på taket och kollade och sågade sedan upp en bit av innertaket för att kolla hur illa det verkade. Han fick ta bort rätt mycket isolering och väggen var murken på ett ställe, vi hann inte göra allt på en kväll men droppandet och rinnandet av vatten fick vi i alla fall stopp på
Mitt i allt elände så hade David köpt med sig semlor hem ❤ Han hörde hur ledsen jag var över vattenläckan + besviken över att inte få en semla på fettisdagen så han hittade ett ställe som sålde semlor som jag tålde och åkte och köpte på vägen hem 🙂
Jag tvingade honom att skydda sig mot isoleringsdamm och eventuellt mögel, tillslut såg han ut som en inbrottstjuv haha 🙂
Vi vet ju vad vi gör i helgen, hoppas ni får göra något roligare!
 
/Bella och David
 

Kommentera här: