Filmtips

Vi tittar rätt mycket på film och tänkte därför ge våra bästa filmtips🙂
Det är inte så mycket Hollywood-filmer utan mest filmer från andra länder. Danska, japanska och franska filmer är ofta väldigt bra medan finska och isländska filmer är så lugna och tragiska att ens eget liv känns som en dans i solsken! 
 
  • Wild tails - fyra korta filmer om hämnd, riktigt bra men inte barnvänlig
  • Snön på Kilimanjaro - fint franskt drama om en livskris
  • Looking for Eric - brittisk film med ett härligt oväntat slut
  • Sådan far sådan son - japansk film om två barn som förväxlas på BB och det upptäcks när barnen är 5 år gamla och sedan får man följa föräldrarnas dilemma 
  • Bad seeds - fin och rolig fransk film om en kriminell som börjar jobba med struliga ungdomar
  • Captain fantastic - kommunistisk pappa som bor med sina barn ute i skogen och hatar samhället
  • Dan dream - dansk film en man som bygger den första elbilen, det går sådär kan man väl säga
  • Adult life skills - om sorg och att inte vilja bli vuxen
  • Bland bröder och får - isländsk film om två bröder som är ärkefiender men som tvingas samarbeta
  • De feta åren är förbi - tre unga människor bryter sig in i rika människors hem och möblerar om oh lämnar lappar
  • Rushmore och alla andra filmer av Wes Anderson, vi gillar i princip allt som Wes Anderson har gjort
 
Hoppas ni hittar någon film ni vill se och berätta gärna om ni har något bra filmtips som vi inte får missa 🙂
 
/David och Bella
 
 

Kommentarer:

1 Yasmine:

Filmerna jag ser nu för tiden är filmer på Netflix som är från typ Indien eller Turkiet typ hahah! :P

Svar: Vad roligt :D Har du nått tips på nån vi borde se :)?
David och Bella

2 ajlimullersandvik.blogg.se:

Okej, att möblera om och lämna lappar hos rika människor låter som väääärldens bästa koncept!!!

Svar: Haha eller hur! :D
David och Bella

3 Mösstanten:

Den isländska fimlen om bröderna har jag sett. Den var ovanlig och riktigt bra.

Svar: Visst är den! Vi gillar ovanliga filmer som är lite mer än pojke möter flicka och lever lyckliga i alla sina dagar :)
David och Bella

4 Carolina:

Tack för filmtipsen! Jag har nog inte sett en enda utav dessa filmerna :)

Svar: Hoppas att du gillar nån av dom :)!
David och Bella

5 Matilda Berlin:

ÅHH! Tack för tipsen!! Är gräsänka ikväll, så det kom väldigt lägligt =) Kram <3

Svar: Åh vad bra :D! Kram <3
David och Bella

6 Sara Ekman:

Tack för tipsen, tror inte jag sett någon av dem :D

Svar: Hoppas du tycker nån är bra :D
David och Bella

7 Josephine:

"De rouille et de l'os" med Marion Cotillard och Matthias Schoenaerts grep tag i mig. En boxare som är ensamstående far och flyttar ner till sin syster och en kvinnlig späckhuggar-tränare som möts. När hon varit med om en hemsk olycka och blivit av med sina ben fördjupas deras relation. En tankeväckande och intressant film.

Svar: Tack för tipset :D! Det är så roligt att få tips från andra så får vi kanske se filmer som vi själva aldrig hade hittat :)
David och Bella

8 janet:

Jag tackar för tipsen och ber om att få två av mina favoriter (ska inte ta upp all plats i kommentarfältet så nöjer mig med två!):

Lust, caution - kinesisk film om hängivenhet, lust, svek och spioneri i Shanghai under första världskriget.

Jag ser väldigt mycket kinesisk film eftersom jag sent i livet bestämde mig för att lära mig prata kinesiska och numera försöker hålla det lite vid liv (och för att jag älskar kinesisk film och Kina förstås!)

Amour - fransk film från 2012. Hemskt, rörande och vansinnigt om ett äldre par där hustrun får en stroke. Mycket franskt! Fantastiska skådespelare.




Svar: Åh vad roligt med tips! Tack :D!! Nästa filmkväll ska vi se om vi kan hitta rätt på någon av filmerna :) Men oj vad häftigt att du har lärt dig kinesiska! Har hört att det är väldigt svårt att lära sig :)
David och Bella

9 janet:

Ber om att få nämna. Ordet nämna föll bort. Flåt. :-)

10 Pauline Hurtig:

å tack för tips :D

Kommentera här: