Kaka

Det började med att jag impulsköpte en påse minimarshmallows i pastellfärger på mataffären. Sen ville jag såklart baka något där jag fick använda dom!
Jag hittade ett recept i boken "Två systrar söta" som jag bakade. En variant på kladdkaka med jordnötter i och så på med hemkokad kolasås och marshmallows. Jag strösslade även på lite blomströssel
Tänk er att det är lite som chokladfondant inuti! Min kaka är glutenfri och mjölkproteinfri och det gick bra att bara byta ut ingridienserna mot andra alternativ 🙂
 
Här är receptet:
Rör ihop 200 g rumsvarmt smör med 5 dl socker
Tillsätt 4 ägg och vispa
Tillsätt sedan:
3 1/2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 krydmått salt
1 tsk bakpulver
1/2 tesked vaniljsocker
3 dl hackade nötter (jag tog jordnötter)
 
Grädda kakan ca 45 minuter i 175 grader
 
Receptet på kolasås som stod i boken var inte så bra, det finns nog bättre recept om man googlar.
Ringla kolasåsen över kakan och dekorera 
 
Den blev väldigt god! Vi kunde inte låta bli att smaka på fredagskvällen sen tog David med kakan som flyttgubbe-fika på lördagen 🙂
 
 
/Bella och David
 

Kommentarer:

1 Josephine:

De flyttgubbarna blev allt bra bortskämda! *ler brett*

Svar: Haha ja, tur att David var en av flyttgubbarna 😀
David och Bella

2 Sara Ekman:

Men mums så gott :D

Svar: Ja :D!
David och Bella

3 Sara:

Vad gott :)

Svar: Ja :)!
David och Bella

4 Yasmine:

Mums så gott det ser ut! Kram

Svar: Det var det :D! Kram
David och Bella

5 Carolina:

Den ser himla god ut! Just kladdkaka är jag så himla duktig på och jag älskar att göra det. Däremot börjar alla jag bjuder på kladdkaka tröttna på det haha :D

Sv; ja, det var minst sagt besvärligt, men det gick an! :)

Svar: Haha du får he i olika smaker i dina kladdkakor så blir det lite variation, tex saffran eller kaffesmak i chokladen och gör vit kladdkaka med citron osv :)
David och Bella

6 Hilma Eklund:

Men gud vilket konstverk ni fick till! :D Jättegullig kaka ju!

Svar: Tack :D! Blev faktiskt nöjd med den även om det var första gången som jag provade baka den :)
David och Bella

7 http://siliiins.blogg.se:

Men mums!! :)

Kommentera här: