Supermåne och semlor

Här om natten var det 20 minusgrader, väldigt stjärnklart och tydligen supermåne/blood moon. David var ute och tog några kort eftersom det var en sån fin kväll men vi hade faktiskt ingen koll på att det var super-måne, det läste vi dagen efter! David tog en bild på månen i alla fall och den var verkligen stor! 
Och månljuset var så starkt att snön gnistrade av månljuset!
Ute har vi fått mer snö och det är 20 minusgrader, det är mer vinter än någonsin men här inne pratar vi om trädgården, sommarens projekt, njuter av tulpaner och så har vi gjort semlor🙂
Ett tips är att lägga florsocker i en sån här tekula och pudra semlorna🙂Förut brukade vi använda en gammal tesil men en tekula ger mycket jämnare pudring
Jag sa till David att vi måste få äta semlor i förtid eftersom vi är i Chile på semeldagen. Efter att vi hade gjort semlorna såg jag att vi är hemma på semeldagen för den är i mars i år, hehe oooops 
Haha Davids semlor ser ut som hamburgare och om ni undrar vad som har hänt med locket på min semla så är det någon som tjuvsmakade under tiden som semlan gjordes...
Det blev så himla gott! Och jag har för första gången någonsin lyckats baka goda gluten och mjölkfria semelbullar, dom blev perfekta! Om man inte har försökt baka glutenfritt så är det kanske svårt att förstå lyckan som man känner när nånting glutenfritt blir fluffigt. Här är receptet ifall det finns nån annan stackars glutenallergiker som vill äta fluffiga bullar 🙂Halva receptet är från Ica och mjölkfria saker, mängden mjöl och glutenfria substitut är improviserade av mig:
  • Smula ner 50 g röd jäst i en bunke
  • Smält 75 g mjölkfritt smör i en kastrull 
  • Tillsätt 3 dl mandelmjölk och 2 dl havrevispgrädde och värm till 37 grader
  • Häll degspadet över jästen och rör runt 
      Tillsätt och rör runt med en visp:
  • 1/2 dl rårörssocker
  • 1 ägg
  • 2 krm salt
  • 2 tsk malen kardemumma
  • 1 tsk Lindroos xantangummi
  • 1 dl Orgran gluten substitute
  • 1 msk Semper pofiber
  • Tillsätt 5 dl Semper glutenfri och mjölkfri finmix sist av allt och rör ihop allt med en slev till en deg
Strö över lite mjöl över degen och låt jäsa under en bakhandduk i 30 min.
Gör små runda bullar av degen och lägg på plåtar med bakplåtspapper och låt bullarna jäsa i 30 min under en bakhandduk. Grädda i 250 grader i ca 9 minuter.
Sen är det bara att göra som vanligt, gröp ur bullarna och blanda brödet med mandelmjölk och madelmassa, lägg ner smeten i bullen och släng på en klick havrevispgrädde och njut!
 
Har ni tjuvstartat med semlor eller är ni duktiga och väntar till semeldagen?
 
/David och Bella
 

Kommentarer:

1 janet:

Jag har inte ätit någon semla ännu, och inte förstår jag varför heller. Jättekonstigt ju! Måste styra upp det här redan i morgon!

Svar: Det låter som en bra plan :D Det bäste med februari (och januari hehe) är semlor och tuplaner!
David och Bella

2 Mösstanten:

Jag äter inte semlor men jag är lika glad ändå. Roligt i alla fall att ni lyckades med era.

Svar: Förstår det, semlor är ju verkligen motsatsen till LCHF! Ja det var roligt, inte så ofta som det blir lyckat🙂
David och Bella

3 Amanda:

Så mysigt och fint med snö! Semla har jag inte ätit än, får bli när jag har cheat day framöver 😀

Svar: Ja verkligen🙂haha det låter bra😀😀
David och Bella

4 Josephine:

De ser mycket goda ut! Här brukar jag äta dem som görs i Svenska kyrkan även om jag saknar kanelen. I vår famlj har vi alltid blandat ut gröpet med mandelmassa, lite grädde och kanel. Supergott. :-P

Svar: Det var en ny variant med kanel, det kanske vi provar nästa semel-omgång😀
David och Bella

5 Sara Ekman:

Wow så fina bilder, och mums med semlor :)

Svar: Tack😀ja det är det bästa med januari/februari!
David och Bella

6 GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen:

Vi såg också månen, tidigt på dagen dessutom (redan när det började mörkna lite lätt)! Helt gigantisk :) Inga semlor för mig ännu. Är inget större fan av just semlor. Semmelwraps kan väl slinka ned dock :))

Svar: Kul att ni också såg den😀 jag har aldrig provat semelwrapen eftersom jag inte har hittat någon glutenfri men det ser väldigt gott ut😀
David och Bella

7 ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag har inte tjuvstartat än, men vem vet vad som händer efter löningen på fredag XD

Svar: Hahaha 😂👌
David och Bella

8 Yasmine:

Jag har inte tjuvstartat än, men är sugen på det haha! :)

Svar: Haha semlor är ju så gott, fattar inte hur dom lyckades hålla sig till fettisdagen förr i tiden :p
David och Bella

9 Carolina:

Wow så gott! Semlor (om det inte innehåller mandelmassa) är hur gott som helst. Brukar dock endast äta en eller två gånger per år faktiskt. Fuskade förra veckan med en semla ;)

Svar: Vah! Gillar du inte mandelmassa :p? Tycker att det är orsaken att äta semlor haha :) Då är du lite mer balanserad än oss som kan trycka i oss 4 semlor på en dag hehe, i för sig är hembakade kanske lite mindre än köpesemlor
David och Bella

Kommentera här: